Nieuwe koers Invaro
Geplaatst op 20 juli 2021
Invaro Agri & Horti Technology Group B.V. combineert al ruim tachtig jaar efficiëntie met zorgvuldige productbehandeling bij haar oplossingen voor het sorteren en verwerken van pootaardappelen, bloembollen en bloemen. Na een roerige fase koos het bedrijf bewust voor een koerswijziging, die mogelijk werd doordat nieuw kapitaal in het bedrijf is geďnvesteerd. Hierdoor ontstond meer ruimte voor ondernemen en voor de ontwikkeling van de vier v's van Invaro: vereenvoudigen, verbeteren, versnellen en verduurzamen.
Het recent gevormde Strategisch Management Team, bestaande uit CFO Jurjen Brouwers, COO Perry van Es en CEO Gerben Schouten, ontwikkelde het toekomstgerichte verandertraject. Dit hield onder meer in dat alle activiteiten van Bercomex en Schouten gecentraliseerd werden in de hoofdvestiging in Hoorn en enkel nog een engineeringsafdeling in Kampen bleef. Ook volgde er een financiële herstructurering.
Standaardisatie
Verder maakt de standaardisatie van de sorteer- en verwerkingsmachines deel uit van de professionaliseringsslag. Invaro stapt over op een basis van standaardconcepten, overigens zonder in te leveren op klantgerichtheid. Klanten behouden de mogelijkheid om een scala aan eigen keuzes te maken om zo - samen met de specialisten van Invaro - tot de beste oplossing te komen voor de verwerking van hun product. Deze klantgerichte gestandaardiseerde werkwijze past ook bij de ontwikkelingen van de huidige tijd, waarin bedrijven in de agri- en hortisector steeds groter zijn geworden.
"De keuze voor meer standaardisatie maakt het mogelijk om zowel onze inkoop als het productieproces verder te optimaliseren", licht Gerben Schouten toe. "Hierdoor wordt onze leverbetrouwbaarheid groter en de levertijd sneller. Ook kunnen we onze voorraden nu nog beter sturen en op peil houden, al zijn we daarvoor ook afhankelijk van derden. De beperkte beschikbaarheid van materialen en grondstoffen, als gevolg van de coronacrisis, zorgt in onze sector momenteel nog voor leveringsproblemen. Maar doordat we onze interne organisatie goed op orde hebben kunnen we hier wel zo adequaat mogelijk mee omgaan. Tot slot geeft standaardisatie het voordeel dat onze service en dienstverlening nog beter te organiseren zijn, met altijd de juiste onderdelen en vakbekwame service engineers snel bij onze klanten."
Verbeterde service
Dat klanten de voordelen van het vernieuwde Invaro ook zien, blijkt uit de goed gevulde orderportefeuille. "Onze klanten krijgen de dienstverlening die ze van ons gewend waren", verzekert Schouten. "Met nog meer continuďteit in service en onderhoud. Al onze machines zijn uitgevoerd met ons eigen software- en besturingsplatform waardoor onze technici op afstand kunnen inbellen en eventuele storingen razendsnel verhelpen. We zijn met al onze vernieuwingen klaar om de markt op professionele en vooruitstrevende wijze te bedienen. Invaro ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet!"
Bron: Goedemorgen