NIMA organiseert agf-variant van Sierteelt Marketing Event

NIMA organiseert agf-variant van Sierteelt Marketing Event

Vorige week was Cock van Bommel te horen op Paprika Tasty Radio. In zijn hoedanigheid als voorzitter van NIMA Community Foodchain- & Agri Marketing, sprak hij over marketing binnen de tuinbouw.

Er zijn binnen de tuinbouwketen heel veel bedrijven die aan marketing doen. De veredelaar wil weten wat worden trends en wat zijn de trenddrivers, de teler wil een echt markt conform product leveren en dat in de juiste hoeveelheden en verpakking leveren, de handel wil het logistieke proces perfect regelen, de toeleveringsbedrijven willen het proces maximaal faciliteren etc.

"Een definitie van marketing is hoe kan je van een homogeen product een heterogeen product maken. Met andere woorden hoe kan je je onderscheiden. Maar wat wel heel belangrijk is, is dat we een aantal zaken met elkaar afstemmen. Wat mij nu opvalt, is dat op een aantal onderdelen iedereen dezelfde informatie nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingen op het gebied van digitaliseren, duurzaamheid, demografische ontwikkelingen, etc.", aldus Van Bommel. 

In Nederland hebben we het NIMA, het Nederlandse Instituut voor Marketing. Deze club bestaat bijna zestig jaar. "Heel veel mensen kennen het NIMA van de examens. NIMA A (marketing assistent), NIMA B (marketing manager) en NIMA C (marketing directeur). Jaarlijks gaan nog steeds enkele duizenden mensen op voor het examen", zo geeft Van Bommel aan. "Het NIMA is echter meer. Het is ook de organisatie die de ondernemende toekomst gerichte marketeer wil inspireren. Daarvoor worden bijeenkomsten gehouden."

Het NIMA heeft daarbij vier aandachtsvelden:
-Op kennisniveau: Young Proffesionas,NIMA C, SMP (senior marketing professional) en Register marketeer
-Op regio niveau: Noord, Midden, West en Zuid
-Op vakgebied zoals: gezondheid, retail, financiën, maar ook Foodchains en Agri Marketing

Sierteelt en agf
Zelf is Van Bommel voorzitter van NIMA FAM, wat als doel heeft om tuinbouwmarketeers te informeren over marketing ontwikkelingen (kennis ontwikkelen), kennis en ervaringen te delen (kennis delen) en elkaar te ontmoeten/spreken (netwerken). "Daarvoor organiseren we themabijeenkomsten. Dat doen we inmiddels al drie jaar voor de sierteelt. In september is het 5e Sierteelt Marketing Event. Het thema daarvan is digitaliseren. Er komen bij deze bijeenkomsten circa 150 mensen. Dit event heeft plaats op donderdagmiddag/avond 23 september a.s. in FloriWorld in Aalsmeer."

Gezien de goede ervaringen gaat NIMA FAM nu ook een event organiseren voor de agf-sector. "Dat doen we op woensdag 3 november a.s. Het thema van deze meeting is 'Het AGF schap 2025'. Ik zie heel veel ontwikkeling. Denk maar eens aan de maaltijdbezorgers, de maaltijdboxen, de bezorging door supermarkten en de upgrading van het schap in de winkel."

Lees hier meer over de events of houdt Goedemorgen en Paprika in de gasten voor meer informatie. Luister hier het gesprek met Cock van Bommel op Paprika terug.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel