Omzet Greenyard op peil

Omzet Greenyard op peil

Tijdens de eerste negen maanden van het jaar steeg Greenyard's omzet uit voortgezette activiteiten (op like-for-like basis) met +1,2% ten opzichte van de eerste negen maanden van vorig jaar. Het bedrijf behaalde in de eerste drie kwartalen van het boekjaar 21/22 een omzet van € 3 206,9m. Tijdens het derde kwartaal slaagde Greenyard erin om, in een uitzonderlijk moeilijke macro-economische context, een nagenoeg ongewijzigde like-for-like omzet te realiseren van € 1 055,4m ten opzichte van de hoge vergelijkingsbasis van € 1 056,2m omzet, in het derde kwartaal van vorig jaar.

Bovendien heeft Greenyard besloten om de commercialisering van bepaalde seizoensgebonden categorieën in het Fresh-segment stop te zetten. De onderneming is vastberaden om de transparantie in de toeleveringsketen voortdurend te verbeteren om te voldoen aan haar strenge criteria voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Dat was voor deze categorieën niet mogelijk. Wanneer deze stopgezette verkopen zouden worden meegerekend, zou de omzetgroei van de groep in het derde kwartaal 1,5% bedragen. Greenyard is er evenwel van overtuigd dat duurzaamheid én waardecreatie weldegelijk hand in hand gaan. De organisatie streeft dan ook haar doel en morele waarden na zonder aan haar financiële ambitie te raken. De resultaten van de eerste drie kwartalen bevestigen Greenyard's duurzame en winstgevende groei, in lijn met haar verwachtingen en langetermijnambitie om tegen maart 2025 een omzet van € 5 miljard te bereiken.

Daarnaast zullen in de komende kwartalen ook de effecten zichtbaar worden van Greenyard's inspanningen om de inflatie te beheersen door prijsverhogingen. Greenyard ziet een groeiend begrip voor de noodzaak van prijsstijgingen, in combinatie met de succesvolle verwezenlijking van verdere efficiëntieverbeteringen in de hele keten.

Voor elk van de segmenten rapporteert Greenyard het volgende over de omzet op een like-for-like basis:
• Fresh: Tijdens de eerste negen maanden van het boekjaar 21/22 heeft Greenyard een stabiele omzet (+0,9%) gerealiseerd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verkoop in het laatste kwartaal bleef nagenoeg ongewijzigd (-0,2%) ten opzichte van de vergelijkingsbasis van vorig jaar, dat al een sterke volumestijging kende. COVID-19 zorgde voor een gestegen verkoop en deze zet zich door, dankzij de aanhoudende trend naar gezondere en duurzamere voedingspatronen. Zoals hierboven vermeld, heeft Fresh ervoor gekozen om de verkoop van bepaalde seizoensgebonden categorieën in Fresh stop te zetten. Als de omzet van deze stopgezette categorieën zou worden opgeteld bij de omzet van Fresh op like-for-like basis, zou de omzetgroei 1,8% bedragen.
• Long Fresh: In Long Fresh boekte Greenyard een stijging van 2,7% ten opzichte van vorig jaar voor de laatste negen maanden, met een omzet van € 540,6m en een vlakke groei (+0,5%) voor het derde kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, met een kwartaalomzet van € 199,5m. De lagere omzetgroei in het laatste kwartaal was voornamelijk te wijten aan de tijdelijke impact van verstoringen in de bevoorradingsketen en lagere beschikbaarheid van arbeidskrachten. Ondanks een hoge waakzaamheid en doortastende veiligheids- en hygiënemaatregelen in Greenyard's entiteiten over de hele wereld, werden sommige activiteiten getroffen door de respectievelijke nationale COVID-19 quarantainemaatregelen. Greenyard verwacht deze omzet in de volgende kwartalen te recupereren.

Bron: Greenyard

Deel artikel