Deelfinancieringsplatform helpt ondernemers
Geplaatst op 10 mei 2023
Nieuwsuur meldde deze week dat crowdfunding steeds populairder wordt. Het Utrechtse Eyevestor is uitvinder van het crowdfundingsfenomeen sharefunding. Via het platform kan iedere startup of scale-up online, digitaal en volledig geautomatiseerd aandelentransacties afhandelen. Via sharefunding wordt de groei en ontwikkeling van bedrijven gefinancierd door investeerders, werknemers, klanten en andere belanghebbenden die samen aandeelhouder worden.
Eyevestor heeft een internationale focus, maar succesverhalen zijn er ook in eigen land. SharePeople, een alternatieve (en moderne) collectieve arbeidsongeschiktheidsoplossing voor zelfstandigen, was een van de eerste bedrijven die geld ophaalde (ruim 1 miljoen euro in 2019) via Eyevestor. Het klantenbestand groeide van 2.000 naar 12.500 zelfstandige ondernemers. Blue Current kan dankzij sharefunding verder bouwen aan laadpunten en andere diensten die vervoer verduurzamen. European Sleeper brengt de nachttrein terug met verbindingen vanaf België en Nederland, onder meer door via Eyevestor bij de eigen fans en medewerkers funding op te halen. “Via Eyevestor ontvingen we binnen zestien minuten een half miljoen bij 355 fans”, vertelt Chris Engelsman, mede-oprichter van European Sleeper.
Gedreven ondernemers
Eyevestor CEO en initiatiefnemer Gijs Dalen Meurs over sharefunding: “Groeikapitaal ophalen door sharefunding vraagt veel voorbereiding, een gemeenschap en vertrouwen door successen uit het verleden. Het is een duurzame en moderne manier van participeren en financieren. Het mooiste aan de succesverhalen van ons platform vind ik dat we de dromen van gedreven ondernemers een boost geven.” Mark de Raaij, mede-oprichter van Blue Current: “Het grootste voordeel van sharefunding is dat je als ondernemer zelf de koers blijft bepalen. Klanten en leveranciers sluiten zich aan bij ons verhaal, stappen in en profiteren van het succes.” Cosmas Blaauw, initiatiefnemer SharePeople: “Iedereen krijgt dankzij sharefunding de kans klant én eigenaar te zijn. Dat past bij ons, want we willen een eerlijke, solidaire en betaalbare verzekeraar zijn, gericht op mensen en niet op winst. Binnenkort starten we een volgende ronde.”