Leden Club van 100 zoeken naar nieuwe strategie
Geplaatst op 01 november 2023
Tijdens het diner discussieerden de aanwezigen over de weg van ‘urgentie’ naar ‘impact en duurzaamheid’. De urgentie is het startpunt… Waarom willen we verandering? Welke urgentie zien we voor de glastuinbouw? Onderwerpen als Energietransitie, het hergebruiken van materialen ten behoeve van Circulaire Glastuinbouw werden genoemd en opgetekend. Niet nieuw, maar wel urgent. Daarnaast ook de aandacht voor de consument. Voor hen is het vaak niet duidelijk wat er uit de kas komt en waarom dat duurzame producten zijn.
(A-)sociale normen veranderen
Wat betekent impact en hoe realiseren we dat? Iedereen heeft het over Impact, maar wat betekent het voor de leden van de Club van 100 en wat willen we ermee? Eigenlijk gaat het om het veranderen van de norm. De energiebesparing van het telen van een bloem met een steellengte van 60 cm ten opzichte van de ‘geaccepteerde norm’ van 80 cm is echt enorm. Er gaat zo’n 20% extra energie in die laatste 20 cm. Een andere norm is het eten van gezonde voeding. De meeste mensen weten dat groente en fruit gezond is, maar tussen weten en eten zit een wereld van verschil.
Op naar een nieuwe missie
Ariane Roos die als inspirator en spreekster de avond begeleidde nam de missie van de Club van 100 onder de loep. Een missie van 3 regels, maar waarvan niet duidelijk is wanneer deze is behaald. Alle leden waren het er over een dat daar nog wat werk ligt. De eerste suggesties voor een nieuwe missie werden zelfs ook al gedaan. Duidelijk was dat het meetbaar moet zijn en dat we als Club van 100 willen bijdragen aan een hele kleine footprint. Met nieuwe en bestaande footprint berekeningen, kun je prima een ‘SMART’ missie formuleren.
"We moeten veranderen en (nóg-) duurzamer produceren. Daarom is het nodig dat we bepalen wat ‘duurzaamheid’ is en inhoudt en zorgen dat we het samen als keten (toeleveranciers, telers en retail) ook meetbaar maken. Als dat duidelijk is, is het ook van belang consumenten in het verhaal mee te nemen. Het is van belang om voor consumenten ook zichtbaar te maken hoe duurzaam een product is, zodat ze duurzame keuzes kunnen maken. Een mooie basis waar de Club van 100 een nieuwe strategie mee kan gaan ontwikkelen."