Consumentengedrag begrijpen en beïnvloeden

Consumentengedrag begrijpen en beïnvloeden

Het is bekend dat consumenten hun vereiste dagelijkse groente- en fruitinname niet halen. Het meten van de smaak van groenten en fruit via visuele methoden kan worden gedaan met behulp van Centrale Locatie Testen (CLT) en In-Home Use Testen (IHUT), maar kan verschillende resultaten opleveren. Wageningen U&R heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van nieuwe technologieën om visuele sensorische tests te optimaliseren; het begrijpen van consumentengedrag in online en offline winkelomgevingen; en het beinvloeden van consumentengedrag met behulp van sociale nudges.

Consumenten beoordeelden tomaten visueel met verschillende methodes: Met een fysiek product, 2D beelden, virtual reality en 360 graden video. Het gebruik van nieuwe technologieën, zoals virtual reality en 360-graden video's voor het testen van visuele producten is veelbelovend, maar resulteert nog steeds in lagere scores voor voorkeur en aankoopintentie in vergelijking met klassieke CLT.

Consumenten werden uitgenodigd voor online winkelen (thuistest met behulp van 2D-beelden) en offline winkelen (test op centrale locatie met fysiek product). Visuele voorkeur en aankoopintentie waren lager voor online winkelen in vergelijking met offline winkelen.

Om het consumentengedrag te sturen werden consumenten blootgesteld aan negatieve en positieve social nudges bij het beoordelen van kasproducten. Nudges zijn onbewust prikkels, zoals teksten, plaatjes, die het consumentengedrag kunnen beïnvloeden. Positieve social nudges resulteerden in een niet-significante toename van de aankoopintentie voor de In-Home Use Test, maar er werd geen effect gevonden voor de Central Location Test.

Dit project werd gefinancierd door het Nederlandse ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en maakte deel uit van het KB Gezond & Veilig Voedselsysteem.

Bron: Wageningen U&R BU Glastuinbouw

Deel artikel