Online agf profiteert van lockdown VK
Geplaatst op 24 november 2020
Dat bleek uit de presentatie van Rikesh Panchmatia van Kantar Worldpanel, tijdens een door GroentenFruit Huis georganiseerd webinar, exclusief voor leden. Met omzetcijfers in de zomermaanden die de verkoopcijfers van afgelopen kerstperiode overschreden, kan je zeker stellen dat er sprake was van een uitzonderlijke situatie. Nu de jaarlijkse zomertrek naar zonnige vakantieoorden uitbleef en met een lege actie-kalender door het aflassen van belangrijke sportevenementen zoals de Olympische Spelen, sprongen supermarkten in op 'gemak voor de thuisblijvers' met maaltijdboxen.
Online groeit door
Corona gaf ook in het VK een impuls aan online boodschappen doen. In de maanden januari 2020 tot en met juli 2020 groeide het aandeel online binnen de totale boodschappenuitgaven van 8 naar 13 procent. Dit betekent een groei van vijf procentpunten in slechts zes maanden. De groei van 3 naar 8 procent aandeel online shopping vond plaats in een periode van 12 jaar. En de verwachting is dat de groei van online aankopen nog niet tot stilstand zal komen. Daarbij merkte Panchmatia wel op dat het aandeel verse groenten en fruit in het online boodschappenmandje ondervertegenwoordigd is vergeleken met andere vers categorieën. Kantar berekende dat hier nog kansen liggen.
Onderzoek heeft tevens uitgewezen dat tweederde van de consumenten die tijdens de eerste vier weken van de lockdown voor het eerst online boodschappen deden, dit ook deden in de vier daaropvolgende weken. De supermarkten die hun klanten het best weten te verleiden om ook online verse groenten en fruit in het winkelmandje te stoppen zijn Ocado en Waitrose.
Online verkoop tomaat blijft achter
Evenals in Nederland steeg ook in het VK de totale verkoop van verse groenten en fruit. De consumentenuitgaven aan verse groenten stegen in de periode van half april - half juli vergeleken met vorig jaar met bijna 19 procent, vers fruit bijna 14 procent en gesneden groenten met 2,3 procent. De enige productgroep waar minder van werd verkocht was voorgesneden fruit. De verkopen daalden met ruim 15 procent. Opvallend in de verkoopcijfers is het achterblijven van de online verkoop van tomaten. Waar verse groenten een aandeel van 10,9 procent hebben in de online bestedingen, hebben tomaten slechts een aandeel van 9,9 procent. Dit betekent dat er nog volop online kansen liggen voor verse tomaten.
Minder impact op omgeving
Kansen zijn er ook voor 'organic'. In de maanden maart, april, mei is er sprake van een duidelijk groei in de bestedingen aan biologische producten in het VK. Vanaf juni tot augustus is er sprake van een afvlakking, maar liggen de bestedingen nog altijd een stuk hoger dan een jaar eerder. Biologische groenten zijn daarbij gewilder dan biologisch fruit. De groei komt voornamelijk voor rekening van nieuwe klanten. Vanwege de hogere prijs van biologische producten ten opzichte van gangbare producten, bleek ook een deel van de consumenten niet langer biologische producten te kopen. Dit aandeel was groter bij biologische fruit dan bij biologische groenten. Het aandeel Britse burgers dat een voorkeur uitsprak voor producten en diensten die tot stand komen met aandacht voor hun impact op de omgeving, groeide sterk tussen februari en april. In februari was 31 procent het eens met de stelling: 'I prefer products and services that offer ways to offset their impact on the environment', in april was dat 49 procent.
Voor leden van GroentenFruit Huis is de complete presentatie met alle marktdata beschikbaar via het ledenportaal.
Bron: Goedemorgen