'Open bloemenwinkels en tuincentra weer'

'Open bloemenwinkels en tuincentra weer'

Biedt gelegenheid om het voorjaar in en om huis te halen met bloemen en planten. In de ontluikende lente brengt een kleurrijke woon- en leefomgeving gezondheid en geluk, na de lange lockdown. "Kabinet, gun mensen dit perspectief! Laat tuincentra en bloemenwinkels begin maart de deur weer openen. Dat kan veilig én voorkomt dat het mooie versproduct opnieuw massaal vernietigd moest worden", zegt Jaap Bond, voorzitter van de Regiegroep van de crisisorganisatie Coronacrisis Tuinbouw.

De crisisorganisatie ondersteunt oproepen die ervoor pleiten om na de click & collect die nu mogelijk is, vanaf 3 maart ruimere openstelling van tuincentra en -winkels toe te staan. Vorig voorjaar kwamen afzetkanalen stil te liggen juist in de cruciale afzetperiode voor de sierteeltketen. Dat resulteerde in honderden miljoenen euro's schade.

Behoefte aan vitamine G
Vorig voorjaar bleek ook dat consumenten in deze coronatijd grote behoefte hebben aan 'vitamine G'. Zodra het kon, werden bloemen, planten en tuinbenodigdheden op grote schaal ingekocht. Het resulteerde in een verrassend snel en goed herstel van de malaise in de sierteelt. En het bevestigde het door diverse wetenschappelijke studies onderbouwde beeld dat mensen baat hebben bij een groene woon- en leefomgeving. Het brengt écht gezondheid en geluk: depressieve klachten nemen af en mensen hebben minder last van aandoeningen aan luchtwegen en ziekten die te maken hebben met gebrek aan beweging. Bond: "Als mensen actief aan de slag gaan met de tuin of het balkon, draagt dat eraan bij dat ze minder massaal erop uittrekken bij mooi voorjaarsweer. We roepen het kabinet op deze positieve aspecten te betrekken bij het vaststellen van de strategie voor de komende weken."

Maart omzetmaand
In 'normale tijden' is maart een belangrijke omzetmaand voor de sierteelt. In het eerste kwartaal van het jaar gaat er voor circa 160 miljoen euro aan bloemen en planten over de Nederlandse toonbanken. Zo'n 70 miljoen (bijna 45%) van die omzet vindt plaats in maart. Een relatief klein deel wordt verkocht via supermarkten en markten; de consument koopt het leeuwendeel bij bloemenwinkels en vooral tuincentra. Vergeleken met voorgaande jaren hebben die afzetkanalen de eerste weken van dit jaar al forse verliezen geleden.

Coronacrisis Tuinbouw
Greenports Nederland coördineert en faciliteert voor tuinbouworganisaties de aanpak van de Coronacrisis. Hierbij inventariseren deelnemende organisaties de impact en het schadebeeld in de sector als gevolg van wereldwijde maatregelen om de Coronapandemie in te dammen. Ze werken vervolgens samen aan oplossingen voor collectieve knelpunten.


(Foto: KAS Magazine)

Bron: Goedemorgen

Deel artikel