Opinie: 'De mening van de consument telt niet'

Opinie: 'De mening van de consument telt niet'

Science for Strategy, een Westlands bedrijf gespecialiseerd in gedragswetenschap en klantkennis, heeft een opiniestuk geschreven over het verschil tussen klantmening en klantgedrag.

Zowel in de sierteeltsector als in AGF-sector zijn consumentenmerken, niet meer weg te denken. Onder andere tomatenkwekers, chrysantenkwekers en rozenkwekers hebben de handen in één geslagen om een consumentenmerk op te richten, met als doel differentiatie en effectiever consumentenbereik. In een homogene markt een wijs besluit om  concurrentievoordeel te realiseren.

Een gebrek aan kennis
Ondanks dat een consumentenmerk in de sierteeltsector en de AGF-sector dus geen nieuw fenomeen meer is, is er regelmatig sprake van een gebrek aan kennis over de consument. En dan met name een gebrek aan kennis over hoe de consument overtuigd kan worden om juist dat ene chrysantenmerk te kopen en niet de 'naamloze' variant waarvan de oorsprong onbekend is. Dit gebrek aan kennis over de consument is vooral te wijten aan een gebrek aan kennis over (markt)onderzoek. Keuzes vanuit de kweker voor bijvoorbeeld een nieuwe hoes, een nieuw concept, een nieuwe huisstijl of zelfs een nieuw consumentenmerk worden voornamelijk gebaseerd op relatief eenvoudig onderzoek waarin enkele consumenten naar hun mening over het product of de uitstraling van het product wordt gevraagd. Echter, de mening van de consument telt helemaal niet!

Consumentengedrag
Een mening is gebaseerd op vooroordelen, persoonlijke voorkeuren en likeability. Het laatste houdt in dat een consument u als kweker best leuk en aardig vindt en daarom besluit uw product ook leuk te vinden. Nee, laat die mening van de consument maar achterwege, richt u zich in plaats daarvan op gedrag.

Het denkproces beďnvloeden
Consumentengedrag kan gemeten worden door een psychologisch profiel van een bepaalde doelgroep op te stellen. Een psychologisch profiel is een verzameling van meetbare gedragscomponenten die bepalen hoe een consument denkt, waarom een consument denkt zoals hij/zij denkt, hoe dit denken kan worden beďnvloed en, uiteindelijk, hoe dit denken van invloed is op koopgedrag. Dus: door het denken van de consument te analyseren kan inzicht verkregen worden in waardoor het koopgedrag wordt beďnvloed, zodat u dat koopgedrag in de voor u gewenste richting kan sturen. Een psychologisch profiel is 'mening-vrij' en biedt hierdoor een realistisch en objectief beeld van hoe de consument tegenover uw product of merk staat. Kruip wat dieper in de psyche van de consument door haar gedrag te analyseren, laat die mening maar achterwege.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel