PlantLab meest uitdagende bedrijf
Geplaatst op 12 november 2021
PlantLab bewijst dat je met vertical farming een succesvol businessmodel kan neerzetten. Zo levert het bedrijf uit Den Bosch vanuit een indoor-boerderij in Amsterdam dagelijks sla aan online supermarkt Picnic en flitsbezorger Getir. Via een tussenhandelaar belanden de producten bij meerdere horecazaken. Het inmiddels winstgevende bedrijf (116 medewerkers) van oprichters John van Gemert, Marcel Kers, Leon van Duijn en ceo Michiel Peters opende ook een indoor-boerderij in de Amerikaanse stad Indianapolis.
Wereldwijde impact
PlantLab heeft volgens de jury van de Challenger50 de potentie om wereldwijd veel impact te maken. 'Ze tackelen een van de grootste problemen van vandaag; het wereldvoedselvraagstuk', zegt juryvoorzitter Janneke Niessen (CapitalT). 'Ook het feit dat ze al vijftien jaar aan hun R&D hebben gewerkt, vinden wij erg knap. Bovendien is het bedrijf nu al succesvol in Amerika.' De jury bestond naast Niessen uit Jacqueline van den Ende (Carbon Equity), Erik de Heer (EYnovation), Niels van Deuren (ex-HousingAnywhere) en Sabine Stuiver (Hydraloop, Challenger van 2020) en MT/Sprout-creatief directeur Ewald Smits.
Investering
PlantLab haalde vorig jaar een investering op van 20 miljoen euro. Medeoprichter en pitcher Leon van Duijn: 'Dat zijn we knetterhard aan het inzetten om op te schalen.' Met het winnen van de Challenger50 treedt PlantLab in de voetsporen van onder meer Picnic, Kipster, VanMoof en 3D Hubs.
Runners up
StuDocu gaat internationaal met een platform waar studenten samenvattingen van colleges en studieboeken met elkaar delen. De dienst van oprichters Marnix Broer, Lucas van den Houten, Sander Kuijk en Jacques Huppes trekt maandelijks 15 miljoen studenten uit talloze landen. Voor het veroveren van de EdTech-markt haalde StuDocu dit jaar een investering van 43 miljoen euro op.
Equalture neemt het op tegen vooroordelen bij de werving en selectie van nieuwe medewerkers. De Rotterdamse dienst (31 medewerkers) van zussen Charlotte en Fleur Melkert screent potentiële kandidaten en teams met wetenschappelijk verantwoorde gamification. Die techniek geeft sollicitanten een eerlijkere kans, is de belofte van de dienst.
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws