Prijs voor duurzame Colruyt
Geplaatst op 27 januari 2020
Dat meldt Vilt.be. Met de 'Ik ben meer dan mijn kassaticket'-award willen Rikolto, Test Aankoop en Fairtrade Belgium initiatieven van supermarkten in de kijker zetten die duurzame voeding mainstream maken. Uit 11 inzendingen van vijf supermarkten, nomineerde een expertenjury drie initiatieven die goed scoren op verschillende pijlers van duurzaamheid, die de duurzame keuze voor de consument makkelijker maken en een grote (potentiële) impact hebben op lange termijn. Daarna was het aan de consumenten zelf, zij konden stemmen op hun favoriete genomineerde.
"In de evaluatiecriteria keek de jury naar de impact van het initiatief op lange termijn", legt Jelle Goossens van Rikolto uit, "maar ook naar de impact op economische, sociale en ecologische duurzaamheid, de mate waarin andere spelers in de keten betrokken worden en in welke mate het initiatief het voor de klant makkelijker maakt om duurzamer te kopen. De drie initiatieven die de jury gekozen heeft, zijn zeker aan elkaar gewaagd. Je kan gerust zeggen dat ze een maatstaf vormen waar geloofwaardige duurzaamheidsinitiatieven aan moeten beantwoorden."
Uiteindelijk wist het initiatief 'Aan tafel in 1, 2, 3 euro' van Colruyt het publiek het meest te bekoren. Het project werd in 2016 opgestart in Kortrijk, maar is intussen uitgerold in meer dan 180 steden en gemeenten over heel België. "Kwetsbare gezinnen kunnen via een sociale organisatie vrijblijvend inschrijven om tweewekelijks een receptenboekje te ontvangen", licht Wim Verbesselt, die het project coördineert, toe. "Daarin staan zes eenvoudige, kindvriendelijke en evenwichtige recepten met bijhorende boodschappenlijstjes. Elk recept is goed voor drie ruime porties en kost maximaal 1, 2 of 3 euro per portie. In de winkel zelf hoeven klanten enkel hun klantenkaart te scannen om te kunnen genieten van de lagere prijzen."
De twee andere genomineerde initiatieven kwamen van Delhaize en Lidl. Met het Delicata-project engageert Delhaize zich om de volledige productieketen van haar chocoladehuismerk 100 procent duurzaam te maken. Lidl maakte met haar programma 'Geen keuze, goede keuze' een drastische beslissing: in plaats van in elke productcategorie een aantal duurzame producten aan te bieden, verduurzaamt de smart discounter heel haar assortiment stapsgewijs volgens gevestigde standaarden. Op die manier wil Lidl de keuzestress bij klanten wegnemen en vermijden dat klanten minder duurzame producten verkiezen omdat die goedkoper zijn.
Bron: Vilt.be
Meer nieuws