'Real-time meekijken als teler die behoefte heeft'
Geplaatst op 23 juni 2020
Ewout Valstar van paprikakwekerij Gebr. E & W Valstar uit De Lier past al jaren vloeibare meststoffen toe. Om het meest optimale recept samen te stellen, maakte Valstar al gebruik van het bestaande rekenprogramma van Van Iperen. "Met het programma ben je als teler in staat om een meststoffenrecept op maat te maken dat past bij jouw bedrijf en jouw specifieke gewas", zegt Valstar. "Ik heb dat altijd al zelf gedaan via het programma van Van Iperen en daardoor kende ik het oude programma ook goed. De nieuwe versie ziet er anders uit en dat is in het begin best even wennen. Maar het is wel overzichtelijker en moderner geworden. En omdat het programma nu online staat, worden updates voortaan automatisch doorgevoerd. Dat is absoluut een verbetering, want voorheen moest je een jaar op updates wachten."
Webbased tool
Dick Breugem, specialist bemesting tuinbouw bij Van Iperen beaamt dat een van de belangrijke veranderingen is dat het rekenprogramma niet meer standalone is, maar webbased. "Voorheen ging het om een rekenprogramma in oorspronkelijk DOS en later Lotus, dat je met een code voor een jaar kon activeren. Op zich draaide het goed, maar als er een update van het systeem kwam, moest je wachten tot de code moest worden verlengd. Daardoor werd je als gebruiker dus gedwongen om langere tijd met een verouderde versie te werken. Het nieuwe meststoffenrekenprogramma staat op onze server en kan daardoor webbased, oftewel via internet worden aangeboden. We hebben het bovendien geďntegreerd in de 'Mijn Iperen' bestelapp, waardoor alles nu op dezelfde plek te vinden is. En elke update die wij nu doorvoeren of functionaliteit die we toevoegen, is voortaan direct beschikbaar voor de vele honderden gebruikers."
Een ander voordeel van het webbased programma is dat de specialisten van Van Iperen, indien gewenst, eenvoudig in real-time met telers kunnen meekijken in het systeem. "Zeker in deze tijd, waarin persoonlijk contact moeilijker is geworden, is het een prettige bijkomstigheid om klanten op afstand te kunnen ondersteunen. Wanneer telers daar behoefte aan hebben, kan ik bekijken of alles klopt en waar nodig adviseren om hier en daar bij te sturen."
Lees het volledige artikel hier
(Foto: KAS Magazine)
Bron: KAS Magazine
Meer nieuws