Recordcijfers HelloFresh SE

Recordcijfers HelloFresh SE

HelloFresh SE, de grootste leverancier van maaltijdboxen in de wereld, zet zijn groeitraject voort in een sterk derde kwartaal. De onderneming heeft een absoluut record van vijf miljoen actieve klanten behaald en het aantal orders is jaar op jaar meer dan verdubbeld tot EUR 19,49 miljoen (een stijging met 114% ten opzichte van het derde kwartaal van 2019).

De omzet van HelloFresh steeg in het derde kwartaal jaar op jaar met 120,2% (127,7% jaar op jaar bij constante wisselkoersen), waardoor de omzet van de groep is gestegen naar EUR 970,2 miljoen (derde kwartaal 2019: EUR 440,6 miljoen). Die ontwikkeling is een gevolg van sterke loyaliteit van bestaande klanten en de toename van het aantal nieuwe klanten in beide bedrijfssegmenten. Als gevolg van de lage marketingkosten en een verdere verbetering van de contributiemarge - ondanks het seizoenseffect van de zomer - steeg de gecorrigeerde EBITDA-marge voor de HelloFresh Group jaar op jaar met 8,3 pp tot 11,8% en een totaal AEBITDA van 114,7 miljoen euro.

In beide bedrijfssegmenten (VS en Internationaal) is de omzet meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Terwijl het internationale segment bij constante wisselkoersen met 131,5% is gestegen, sloot het Amerikaanse segment het kwartaal 124,7% hoger af, ondanks de capaciteitsbeperkingen die er het hele kwartaal in de VS zijn geweest. Beide segmenten behaalden dan ook een heel positieve gecorrigeerde EBITDA-marge. Het internationale segment kwam uit op een aangepaste EBITDA van EUR 69,9 miljoen en een marge van 15,7%, het Amerikaanse segment op een aangepaste EBITDA van EUR 57,6 miljoen en een marge van 10,9%.

HelloFresh SE heeft een sterke vrije kasstroom gegenereerd van EUR 118,5 miljoen in het derde kwartaal alleen al. Aan het einde van het derde kwartaal bedroegen de liquide middelen op de balans EUR 722,5 miljoen.

"De trend om meer thuis te koken, is tijdens de pandemie versneld, en wij verwachten dat die trend zich zal voortzetten. Consumenten zullen blijven vertrouwen op online mogelijkheden om maaltijden en ingrediënten thuis te laten bezorgen. Ook blijven velen thuis werken en zo ook meer maaltijden thuis eten. Die trend blijkt ook uit de sterk doorzettende klantengroei en de steeds grotere loyaliteit van klanten in alle markten", zegt Dominik Richter, CEO en mede-oprichter van HelloFresh. Hij vult aan: "We zijn er heel trots op dat we vijf miljoen klanten over de hele wereld het voorbije kwartaal van 162 miljoen maaltijden hebben voorzien. We blijven fors investeren in onze product- en serviceniveaus, zodat we een positieve impact kunnen blijven maken met onze service."

Duidelijk groeitraject en betrokkenheid bij voedselbanken
HelloFresh hecht veel waarde aan het ondersteunen van lokale voedselbanken in alle landen waar ze actief is. Als reactie op de aanhoudende Covid-19-pandemie verhoogde het bedrijf zijn inspanningen en schonk het eerder dit jaar onder andere 3 miljoen euro aan voedselbanken. Deze schenking bestond uit maaltijden en € 170.000 aan financiële ondersteuning. HelloFresh Benelux werkt sinds 2014 samen met de lokale voedselbanken door overgebleven maaltijdboxen te doneren.

Pauwel Wiertsema, CEO HelloFresh Benelux vervolgt: "Het aantal mensen dat afhankelijk is van de steun van de voedselbanken is dit jaar enorm gestegen. Naast onze reguliere voedseldonaties zullen we in de komende maanden verschillende extra initiatieven hebben waaronder onze klanten verschillende mogelijkheden geven om via ons platform een financieel bedrag te doneren. En daar stoppen we niet. We zullen voedselbanken blijven steunen met financiële en voedseldonaties."

Omzetprognoses voor het hele jaar voor de derde keer verhoogd
Wegens de aanhoudende coronacrisis heeft HelloFresh zijn prognose voor het hele jaar 2020 op 16 oktober voor de derde keer dit jaar opgetrokken. Op basis van de sterke prestaties in het derde kwartaal van 2020 en de sterk blijvende trends aan het begin van het vierde kwartaal van 2020 heeft de onderneming haar omzetprognose voor het hele jaar 2020 voor de HelloFresh Group bij constante wisselkoersen verhoogd van 75% tot 95% naar 95% tot 105%. De onderneming heeft ook haar AEBITDA-marge voor de HelloFresh Group voor het hele jaar 2020 opgetrokken van 9% ŕ 11% naar 11,25% ŕ 12,75%.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel