Rival Foods zet stap in plantaardige voeding
Geplaatst op 15 september 2022
Meer dan ooit eisen consumenten plantaardige eiwitproducten die even lekker, voedzaam en betaalbaar zijn als vleesproducten. Bijna de helft van de flexitariërs (45%) vindt dat er niet genoeg plantaardige keuzes zijn in supermarkten en restaurants. Een van de grootste blinde vlekken rondom alternatieve eiwitten is de kennis en technologie die nodig zijn om dikkere, driedimensionale voedingsproducten te maken die in staat zijn dierlijke producten, zoals vleeswaren, beter na te bootsen.
Investering biedt nieuwe kansen
Rival Foods kan een grote verscheidenheid aan plantaardige ingrediënten, zoals soja, erwten, tarwe, fava, zonnebloem- en koolzaad, verwerken tot producten met een interessante textuur, rijk mondgevoel en sappigheid: plantaardige eiwitproducten die klaar zijn voor de toekomst.
Rival Foods kondigde onlangs een investering van zes miljoen euro aan, die wordt geleid door PeakBridge en vergezeld door Roquette Ventures. De spin-off zal deze financiering gebruiken om haar operationele capaciteiten uit te breiden, de unieke technologieën op te schalen en nieuwe formules te ontwikkelen met nieuwe eiwitbronnen. Rival Foods verwacht de eerste producten op de markt te brengen in de tweede helft van 2023.
Samenwerken met toonaangevende chef-koks
Rival Foods werkt ook samen met toonaangevende chef-koks en voedingsprofessionals. In deze samenwerkingen onderzoekt Rival Foods mogelijkheden om eetervaringen te creëren die passen bij de lokale eetcultuur en die dierlijke producten overbodig maken.
Bron: Wageningen U&R