'Kwaliteitsborging en besparing op arbeid'

'Kwaliteitsborging en besparing op arbeid'

Wijnen Square Crops streeft naar paprika’s van topkwaliteit, die met de meest moderne technieken en op duurzame wijze worden geproduceerd. Harvest House en haar lidbedrijf uit Grubbenvorst investeerde in de EasyX op de bestaande sorteerlijn om de kwaliteit te borgen en arbeid te besparen. Operationeel manager Charles Stax ziet grote voordelen. "We kunnen een constante kwaliteit leveren met aanzienlijk minder mensen.”

Wijnen Square Crops groeide het afgelopen jaar van 32 ha naar 40 ha paprika’s, een uitbreiding van 25 procent. We willen een continue capaciteit draaien en paprika’s conform klantspecificatie en van hoge kwaliteit leveren, vertelt Stax. "Voorheen hadden we 6 tot 12 medewerkers aan de uitraapband staan; nu hebben we daar geen mensen meer nodig. Er gaat hier gemiddeld 300.000 tot 550.000 kg paprika per week over de sorteerlijn, die processen moeten optimaal verlopen. De EasyX fotografeert elke paprika op de band: het ziet elke afwijking op de vrucht. Daar kan een menselijk oog niet tegenop. Bovendien wordt er enorm veel data gegenereerd, die we kunnen inzetten om de kwaliteit te verbeteren.”

Veelbelovende geluiden
De Limburgse paprikakwekerij is aangesloten bij Harvest House. Daar hoorde de directie van Wijnen Square Crops veelbelovende geluiden over het reeds in 2022 bij collega teler Vijverberg geïnstalleerde systeem. Wijnen Square Crops nam contact op met Pliant, die eind vorig jaar is samengegaan met Gearbox. "Het paprikaseizoen loopt van maart tot november, er was voor dit seizoen ruimte om nog één bestaande sorteerlijn te upgraden. Toen heeft de directie gelijk gezegd: dat willen wíj zijn”, vertelt Stax. "We besparen nu behoorlijk op het totale aantal sorteeruren. Dat zit ‘m vooral in het feit dat we geen mensen meer nodig hebben aan de uitraapband, de paprika’s worden nu automatisch op kwaliteit beoordeeld.”

De ervaringen met het systeem zijn positief, zegt Stax. "Het systeem maakt meerdere foto’s van de paprika. Aan de hand daarvan kun je afwijkingen selecteren die je als tweede soort wil kwalificeren, zoals onder andere vorm, butsplek of messnede. De camera ziet zelfs het kleinste krasje op de vrucht, dat door het menselijk oog wordt gemist. Daar moet je mee leren werken, door zelf de grenzen aan te geven van wat voor de markt wel en niet acceptabel is.” Deze grenzen stellen Pliant en Gearbox gezamenlijk met de klant in, om zo snel mogelijk een werkend systeem te hebben.

Handelingsschade
Behalve kwaliteitsvoordelen en arbeidsbesparing genereert de EasyX ook veel data, die op andere manieren in de organisatie zijn in te zetten. Stel, er wordt in een bepaalde partij paprika’s veel handelingsschade aangetroffen, zoals butsplekken of snijschade, geeft Stax als voorbeeld. "Nu kun je door de data precies terugzien waar de schade is ontstaan en samen kijken hoe het beter kan, om de kwaliteit naar een nog hoger niveau te brengen.”

Wijnen Square Crops streeft er voortdurend naar een kwalitatief goed product te leveren. De telers van Harvest House willen een hoogwaardige vruchtgroente telen en moeten daarvoor aan de kwaliteitsvoorschriften van de coöperatie voldoen, aldus Stax. Paprika’s die niet aan de eisen voldoen, worden als tweede soort verkocht, bijvoorbeeld aan de snijderij. Deze paprika’s worden aan de sorteerband al door de EasyX uitgeselecteerd en apart gehouden. „Harvest House heeft voor vrijwel alle paprika’s een afzetpartij”, zegt de operationeel manager. Een ander voordeel van het systeem is dat in een vroeg stadium een plaag kan worden gedetecteerd. Stax: "De camera ziet meteen of er een klein plekje luis, spint of trips op de vrucht zit. Met behulp van deze data kunnen we achterhalen in welke afdeling die paprika’s zijn geoogst, zodat we sneller kunnen ingrijpen om de plaag te bestrijden.”

Sorteerrapporten
Charles Stax is goed te spreken over de samenwerking met Pliant en Gearbox. De kwekerij heeft op locatie uitleg over de EasyX gekregen en er zijn een aantal zaken aangepast die niet standaard in het programma zaten, zegt hij. "Pliant en Gearbox werken voortdurend aan verbeteringen van het systeem. Als we ergens tegenaan lopen, worden we meteen geholpen. Omdat de EasyX zoveel data genereert, wilden we graag een sorteerrapport hebben per kas, per dag, per week. Dat was er nog niet, maar daar zijn ze direct mee aan de slag gegaan. Daarnaast kwamen we afwijkingen tegen die nog niet in het systeem stonden. We werken continu samen om het systeem te optimaliseren.”

Bron:

Deel artikel