'Samen met Club van 100 ons blijven ontwikkelen'

'Samen met Club van 100 ons blijven ontwikkelen'

De Club van 100 is opgericht om onderzoek in de tuinbouwsector mogelijk te maken door de krachten van verschillende partijen te bundelen. Op deze manier wordt de continuďteit van onderzoeken gewaarborgd en zal de sector gegarandeerd verduurzamen. Greenhouse Marketeers is recentelijk lid geworden van deze Club. De footprint consultants delen een gezamenlijk doel met de Club van 100: de glastuinbouwketen duurzamer maken.

Greenhouse Marketeers staat bekend om het meten, verbeteren en uitdragen van duurzaamheid. Ze helpen bedrijven in de tuinbouw toekomstig bestendig te maken door middel van footprintberekeningen en het maken van een impact. Het motief van Greenhouse Marketeers voor het deelnemen aan deze club is om samen de sector meetbaar duurzamer te maken.

Bruikbaar voor de hele glastuinbouwketen
Greenhouse Marketeers heeft samen met de partners van de Club van 100 de ambitie om ketenonderzoek te doen naar onder andere afvalstromen. Daarmee wordt achterhaald wat met producten en hun verpakkingen aan het einde van een levenscyclus gebeurt. Als voorbeeld: wordt groen afval daadwerkelijk in de groene container weggegooid en plastic in de plasticcontainer? Met het resultaat zouden we kunnen aantonen of we de footprint van de glastuinbouw naar beneden kunnen brengen.

Verbeteren Hortifootprint
"Het verminderen van de Hortifootprint is een van de doelen waar we met de leden aan werken. Daarom zijn we blij dat een partij als Greenhouse Marketeers aansluit bij de Club van 100. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld afvalstromen in kaart brengen en met elkaar kijken waar verbeterpunten mogelijk zijn", zegt Jacqueline van Oosten, Business Development Manager van de Club van 100.

De focus op de toekomst
De Club van 100 bestaat voornamelijk uit toeleveranciers en handelsbedrijven in de glastuinbouw. Greenhouse Marketeers is misschien een vreemde eend in de bijt, maar is wel een waardevolle toevoeging aan de Club, om meerdere redenen. Enerzijds omdat zij samen met het Horti Footprint Chain Program en WUR een gezamenlijk doel hebben: de glastuinbouwketen duurzamer maken. Anderzijds omdat het bedrijf beschikt over ruime levenscyclusanalyse-expertise en naar de volgende nieuwe rekenstandaard toewerkt: de Flori Product Environmental Footprint Category Rules (FloriPEFCR).

Kortom, de Club van 100 kan Greenhouse Marketeers goed gebruiken en vice versa. Zoals Henri Potze, eigenaar van Greenhouse Marketeers, altijd zegt: let's get climate positive!

Bron: Goedemorgen

Deel artikel