Smaakpanels werken door
Geplaatst op 08 mei 2020
Smaak is belangrijk voor tuinbouwproducten. Daarom startte WUR decennia geleden al met smaakonderzoek. Onder meer telers en veredelaars maken daarvan gebruik. Er zijn verschillende manieren van smaakonderzoek, zoals smaakmodellen, smaakpanels en sensoren. De laatste jaren is er steeds meer behoefte aan dergelijk onderzoek: smaak wordt duidelijk belangrijker. Overigens blijkt dat menselijk smaakonderzoek ongeveer even goed scoort als onderzoek met hulp van sensoren.
Twee panels
De Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research heeft twee soorten smaakpanels voor voedingsproducten. Allereerst het consumentenpanel. Het consumentenpanel test de aangenaamheid van een product, en telt circa 250 leden. Daarnaast zijn er enkele sensorische panels. Deze doen smaakonderzoek, en letten op specifieke smaken die voor kunnen komen in het product. Daarvoor zijn de leden speciaal opgeleid. Er zijn sensorische panels voor tomaat, paprika, aardbei, meloen, verse kruiden, bietjes en andere producten. Er is zelfs een sensorisch panel voor 'de vijfde smaak': umami. Umami komt onder andere voor in rijpe tomaat.
Afhalen
De Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research heeft faciliteiten speciaal voor de smaakpanels. Wegens de coronacrisis konden die de afgelopen maanden niet gebruikt worden. Daarom is gestart met smaakonderzoeken in thuissituaties. De leden van de smaakpanels konden daarvoor een tas met producten op een vooraf bepaald tijdstip afhalen. Bij die producten zit tevens een instructie voor onder meer het snijden van het product. Het invullen van de bevindingen kon online.
Meer nieuws