Steeds meer thuisverkoop

Steeds meer thuisverkoop

De directe verkopen van boeren en tuinders aan consumenten zijn sinds maart verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Dat stelt marktonderzoeksbureau GfK. Volgens het bureau heeft bijna 20% van de huishoudens dit jaar weleens rechtstreeks producten bij een boer of tuinder gekocht. Voor de coronacrisis gold dat voor iets meer dan 10% van de huishoudens.

Het zijn volgens GfK met name ouderen die producten van boeren en tuinders betrekken. In die groep koopt bijna 70% wel eens rechtstreeks bij de boer. Maar ook bij jongeren signaleert GfK een toename. Het aandeel van de jongeren in de omzet is meer dan verdubbeld.

De toename in het inkopen bij primaire producenten heeft mogelijk ook te maken met het feit dat boeren en tuinders die zich op huisverkoop toeleggen beter te vinden zijn op het internet. Het deel van de omzet dat zij online realiseren was met ruim 6% al relatief hoog, maar is toegenomen naar meer dan 12%.

GfK stelt vast dat er per bezoek aan een boer of tuinder ook meer besteed wordt. Vorig jaar werd per bezoek ruim 9,50 euro uitgegeven, inmiddels bedraagt de gemiddelde besteding 11,30 euro. Met de verkopen door primaire producenten is inmiddels een jaaromzet van circa 130 miljoen euro gemoeid, heeft GfK becijferd.

Bron: Nu.nl/AgriHolland

Deel artikel