'Studiebagage leidde me rustiger door crisis heen'
Geplaatst op 09 november 2020
Zijn plantenkwekerij De Zonnebloem in De Kwakel werd er compleet door overdonderd. Plots was de deeltijdstudie even helemáál uit beeld, geeft hij aan in KAS Magazine.
De hectiek kwam het bedrijf binnen gedenderd, gelijk met het afkondigen van de lockdown op 16 maart. Bestellingen werden massaal afgezegd, planten vernietigd en uitzendkrachten naar huis gestuurd. Er gebeurde van alles. Niks was meer zeker. Ondernemer Bart Oostveen maakte overuren. Om de schade, waar kon, te beperken, om in contact te blijven met klanten en naar oplossingen te zoeken, om de zorgen van medewerkers te erkennen, om het bedrijf overeind te houden.
Tijd vrijmaken voor de, vanaf half maart, opgestarte digitale lessen op de vrijdagmiddagen, was geen haalbare kaart. "Ik was bezig met damage-control; alle zeilen moesten worden bijgezet om de schade te beperken. Ik was vooral in contact met klanten. Die wisten evengoed niet waar ze aan toe waren. Er was zoveel onduidelijkheid bij iedereen. De hele keten was ontwricht. 90% van de producten kweken wij op order. Onze planten gaan de hele wereld over. Toen Europa in maart in een intelligente lockdown ging, draaide in Amerika alles nog gewoon door. Maar een paar weken later lag het vliegverkeer naar de VS ineens stil. Nagenoeg alle orders waren gecanceld. Van het ene op het andere moment kwam de hele productie stil te liggen. Ondertussen liepen dertig vaste medewerkers rond, met hun eigen zorgen. Ook aan hen ging zorg en aandacht uit. Het managen van medewerkers en het bedrijf kreeg een heel nieuwe dimensie. De snel opeenvolgende adviezen van het RIVM en het inregelen van de social distance op het bedrijf, vroeg alle aandacht", vertelt Oostveen.
Lees hier het volledige artikel
Bron: Goedemorgen