Telers haken massaal aan bij campagne

Telers haken massaal aan bij campagne

Ruim vijfhonderd bedrijven die lid zijn van Glastuinbouw Nederland hebben deze week een mail gestuurd aan minister Jetten voor Klimaat & Energie. Daarin uiten zij hun grote zorgen over het voortbestaan van hun teeltbedrijf als gevolg van de extreem hoge energieprijzen. De mailactie is het eerste onderdeel van de campagne die Glastuinbouw Nederland deze week is gestart. De brieven van de ondernemers worden volgende week door voorzitter Adri Bom-Lemstra en directeur Ruud Paauwe ook fysiek overhandigd aan minister Jetten.

Aan de eerste activiteit is afgelopen weken een intensief traject vooraf gegaan. "In samenspraak met vertegenwoordigers uit de sector en diverse communicatiespecialisten hebben we eerst het kader en de kernboodschap vastgesteld", zo geeft Jakoline van Straalen, specialist communicatie bij Glastuinbouw Nederland, aan. "Gekozen is voor een publieksvriendelijke campagne, waarin de nadruk ligt op de belangrijke bijdrage van de glastuinbouw aan de energietransitie. Onze boodschap geeft de impact weer van het huidige beleid van de Nederlandse overheid op de glastuinbouwsector. Dat beleid heeft consequenties voor het toe-komstperspectief en het innovatieve vermogen van de sector. Daarmee komt de energietransitie in Nederland serieus onder druk te staan."

Persoonlijke verhalen
In drie dagen tijd hebben honderden glastuinbouwondernemers die boodschap overgebracht aan het Kabinet. Daarin hebben zij zich in veel gevallen niet beperkt tot de zorgen over de toekomst van hun bedrijf en de kracht van het glastuinbouwcluster, maar ook persoonlijke verhalen toegevoegd over de impact van de huidige crisis op de ondernemers, hun gezinnen en medewerkers. Op woensdag 7 september staat er een overleg gepland tussen de directie van Glastuinbouw Nederland en minister Jetten voor Klimaat & Energie. Daarin wordt uiteraard gesproken over de ontstane crisissituatie in de glastuinbouw, maar ook specifiek over de problematiek rond de SDE. Voorafgaand aan dat overleg krijgt de minister fysiek de vele brieven van glastuinbouwondernemers overhandigd.

Kernboodschap
Op dat moment heeft ook een groot deel van de bevolking van Nederland kennis genomen van de zorgen van de glastuinbouwsector. In een paginagrote advertorial in het Algemeen Dagblad, mede ondertekend door GroentenFruit Huis, Royal FloraHolland en VGB, wordt de kernboodschap van de sector uitgedragen en het campagnebeeld getoond. Op dat moment opent ook de publieke pagina van de website van Glastuinbouw Nederland met achtergrondinformatie over de gevolgen van de hoge gasprijzen en de bijdrage van de glastuinbouw aan de energietransitie.

Programma campagne
Voor de komende weken staan nog diverse acties op het programma, waaronder een petitie (voor betrokkenen en iedereen die de glastuinbouw een warm hart toedraagt), campagneborden op strategische locaties in het land, een fysieke actie op Prinsjesdag en een campagne op social media met eigen inbreng van ondernemers. "Leden krijgen op vrijdag 2 september per mail nadere instructies over dit onderdeel. Wij nodigen ze uit om hun persoonlijke verhalen te delen en met eigen foto's aan te haken bij het beeld van de campagne", verduidelijkt Jakoline van Straalen. Zij nodigt toeleveranciers, ketenpartners en andere betrokkenen, die willen aansluiten bij de campagne van Glastuinbouw Nederland, uit zich bij haar te melden.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel