Tuinbouw start grote 'energiecampagne'

Tuinbouw start grote 'energiecampagne'

De glastuinbouw & Nederland: samen door met de energietransitie Glastuinbouw Nederland is deze week gestart met een campagne om aandacht te vragen voor de ingrijpende gevolgen van de huidige energiecrisis voor de glastuinbouw. Naast een gerichte lobby richting politiek, zowel betrokken ministers als Kamerleden, wordt de komende weken een publiekscampagne uitgerold. Centraal staat de essentiële en onderscheidende rol van de glastuinbouwsector in de energietransitie van Nederland. Daarom is gekozen voor de slogan 'De glastuinbouw & Nederland: samen door met de energietransitie'.

De eerste actie binnen de campagne is een krachtig signaal van ondernemers in de glastuinbouw aan de politiek. Deze week, maandag 29 augustus, hebben alle leden van Glastuinbouw Nederland een conceptbrief ontvangen. Die tekst vormt de basis van hun persoonlijke schrijven aan het Kabinet over de zorgelijke situatie op hun bedrijf. Die brief sturen teeltbedrijven zelf per mail naar minister Jetten voor Klimaat & Energie, maar worden op dinsdag 6 of woensdag 7 september door voorzitter Adri Bom-Lemstra en directeur Ruud Paauwe ook persoonlijk aan hem overhandigd.

Groot belang voor realiseren klimaatambities
Tegelijkertijd wordt ook het publiek geďnformeerd over de actie van de glastuinbouw. Middels een paginagrote advertentie in het Algemeen Dagblad wordt de kernboodschap van de sector gedeeld met Nederland. Gekozen is voor een positieve, toekomstgerichte benadering met de energietransitie als voornaamste argument. De innovatieve technologie van de glastuinbouw is immers van groot belang voor het realiseren van de klimaatambities van ons land en het huidige Kabinet. Dat kan niet zonder investeringen, maar de extreem hoge gasprijzen van de afgelopen tien maanden maken dat voor veel bedrijven onmogelijk. De overheid moet de glastuinbouw de acute hulp bieden die ondernemers verdienen.

In de campagne wordt samenwerking gezocht met ketenpartijen als GroentenFruit Huis, Royal FloraHolland, glastuinbouwgemeentes, provincies en greenports. Voor later in september staat een fysieke publieksactie in de planning. Daarover later meer.

Bron: Glastuinbouw Nederland

Deel artikel