Uitschakeling Oranje kost supermarkten miljoenen
Geplaatst op 29 juni 2021
Als het Nederlands elftal een groot voetbaltoernooi speelt, kopen Nederlanders altijd wat extra in de supermarkt, bijvoorbeeld bier, chips en oranje tompoezen. Zodra Nederland is uitgeschakeld, kelderen deze verkopen meteen. De oranje slagroomsoesjes smaken toch een stuk minder lekker als pakweg Duitsland of Italië speelt.
Door het missen van de kwartfinale, halve finale en de finale koopt de consument volgens de ING-schattingen dus zo'n 30 miljoen euro minder aan Oranje-artikelen. Dat wordt volgens ING-econoom Marten van Garderen voor een klein deel goedgemaakt doordat mensen in de aanloop naar het toernooi al meer hebben gekocht vanwege de coronabeperkingen in de horeca. Maar hij schat in dat dit fors minder is dan de misgelopen omzet door de uitschakeling.
Ook marktonderzoeker GfK verwacht dat supers vanaf nu minder verkopen. "Je zag dat 10 tot 11 procent van de consumenten Oranje-producten kocht. En dat is meestal additionele verkoop, want het is niet zo dat mensen die een tompoes kopen als Oranje speelt, nu een ander gebakje kopen. Die omzet loop je dus mis", legt Norman Buysse van GfK uit.
Lees hier meer
Bron: NU.nl