Van klantdata naar klantinzichten
Geplaatst op 28 juli 2021
Digitale verkoop wordt belangrijker. Waaraan merk je dat?
De verwachting is dat de omzet in de e-commerce van sierteelt in Europa de komende 10 jaar vervijfvoudigt, van ruim $ 2 miljard naar ruim $ 11 miljard. Online verkoop is de toekomst, de ontwikkelingen gaan hard. Ook in de hortisector merken bedrijven dat ze meer kunnen halen uit digitale verkoop. Via data kun je namelijk goed het bestel-, surf- en zoekgedrag volgen. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke websitebezoekers er zoeken naar een bepaald product. Als je vervolgens ziet dat ze niet tot aankoop overgaan, kun je gaan analyseren. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat die bezoeker wél het product koopt? Wat trekt hem over de streep?
Hoe kunnen bedrijven zelf aan de slag gaan met die inzichten?
Allereerst is het van belang dat er een commerciële basiskennis in huis is. Je begint met segmenteren: wie zijn je (potentiële) klanten? Je brengt de verschillende persona's in kaart. Zodra dit duidelijk is, kun je verder segmenteren op basis van gedrag. Welke klanten bestellen regelmatig? Wie zijn de 'slapende klanten'? Waar klikken ze op? Wie plaatst iets in de winkelmand, maar haakt toch af? En wanneer haken ze dan af? Het is belangrijk om patronen te gaan herkennen per doelgroep.
Hoe kunnen bedrijven met een B2B webshop hier voordelen uit halen?
Natuurlijk kun je ook met een B2B webshop hier marketingtechnisch voordeel uit halen, maar denk ook aan shop optimalisatie. Je kunt zien naar welke producten er gezocht worden. Op het moment dat dit producten zijn die je niet aanbiedt, kun je assortimentsverbreding overwegen. Ook de benaming van producten kun je optimaliseren. Als er bijvoorbeeld iemand zoekt naar 'lelie', kan diegene ook zoeken op Lillia. Het is van belang dat je producten goed vindbaar zijn in de webshop.
Waar kun je al deze data vinden?
Veel data kun je verzamelen met Google Analytics. Het is van cruciaal belang om zowel interne als externe databronnen hieraan te koppelen. Zodoende kun je bezoekersdata (surf-, zoek-, klikdata etc) koppelen aan klanten en geregistreerde gebruikers. Dit brengen we inzichtelijk in o.a. PowerBI, en zo maak je van anonieme Google Analytics data, waardevolle inzichten in klanten/gebruikers. Welke klant of welk type klant (bloemist, tuincentrum) vertoont welk (online) gedrag? De commerciele potentie van deze inzichten is enorm. Maar denk ook in het verhogen van klanttevredenheid.
Kun je uitleggen wat PowerBI is en doet?
Power BI helpt in het maken van de combinatie en visualisatie van Google Analytics data en overige (webshop/klant)data. Hiermee kun je de bestel-flow in kaart gaan brengen. Je ziet bijvoorbeeld dat iemand via social media kennis met je bedrijf heeft gemaakt, vervolgens zagen ze een online campagne en daarna werd er een aankoop gedaan. Je legt zo de link tussen verschillende databronnen, en weet welk effect bepaalde campagnes hebben gehad op de gebruiker of klant. Op deze manier kom je tot waardevolle connecties, en inzichten.
Hoe help jij klanten in dit traject?
Met name door mijn e-commerce en datakennis. Ik zet dit in bij de ondersteuning en begeleiding van klanten. Ik kijk mee als expert in mijn vakgebied en breng vervolgens een advies uit. Dit advies kunnen bedrijven zelf oppakken, maar ook mijn bedrijf Horti Analytics kan hierbij helpen. We beschikken over de kennis om Google Analytics goed in te richten, in combinatie met Power BI. We analyseren alle databronnen en zoeken naar verbindingen, hierdoor ontstaat er inzicht. Dit inzicht maken we visueel in dashboards, maar we zorgen er vooral voor dat de inzichten worden vertaald naar concrete acties. Op deze manier kunnen we het commerciële potentieel gaan verzilveren. We blijven doorgaans betrokken bij onze klanten, al is het alleen al in een adviserende rol, maar de focus ligt voornamelijk of we een meer-rendement voor onze klant verzilveren. Daarnaast kan ook mijn tweede onderneming Horti Online een belangrijke rol spelen. Het team van Horti Online zorgt ervoor dat de marketingboodschap bij de gesegmenteerde doelgroep belandt. En daarmee de juiste meetbare resultaten worden behaald. Dat kan zijn via social media advertising of bijv. e-mail marketing.
Bekijk hier een video
Bron: Goedemorgen