Vanaf 1 januari rookvrij werken: Stigas geeft tips
Geplaatst op 15 december 2021
Je medewerkers hebben recht op een rookvrije werkplek. Hier ben je als werkgever verantwoordelijk voor. Dat betekent dat er een rook(vrij)beleid moet zijn, passend bij de regels die vanaf 1 januari 2022 zullen gaan gelden.
Als werkgever moet je vanaf dan werkwijzen, regels en procedures vaststellen voor een rookvrije werkplek. Rookruimten moeten op 1 januari gesloten zijn en het is vanaf dan verboden te roken op alle werkplekken, dus ook in cabines van machines en buiten op plaatsen waar gewerkt wordt. Bovendien moet je als werkgever je medewerker aanspreken en handhaven wanneer het rookverbod overtreden wordt.
Je hebt als werkgever echter geen zeggenschap over het roken in een (niet doorbetaalde) pauze. Of over het roken buiten het bedrijfsterrein.
Moet jouw rookvrijbeleid opgesteld of aangepast worden? Dan zijn er volgens Stigas twee dingen waarmee je rekening moet houden:
- Je moet het beleid motiveren aan de hand van zwaarwegende bedrijfsbelangen. Dat betekent dat het belang van jullie bedrijf groter moet zijn dan het belang van de medewerker. Een gezonde en rookvrije werkplek is al snel een zwaarwegend bedrijfsbelang.
- Beschikt je bedrijf over een ondernemingsraad (OR) dan moet het in te voeren beleid vooraf met hen afgestemd zijn. De OR heeft namelijk instemmingsrecht. Instemmingsrecht is altijd nodig wanneer je personele regelingen of arbeidsomstandigheden wilt vaststellen of wijzigen. Rookbeleid valt hieronder.
Effectieve aanpak
Een effectieve aanpak bestaat uit meerdere stappen:
Stap 1 - Communicatie over het 'waarom' en 'hoe' van de veranderingen
Stap 2 - Het inrichten van de werkomgeving
Stap 3 - Het bieden van ondersteuning bij het stoppen met roken
Stap 4 - Werkafspraken vastleggen
Stap 5 - Voortgang monitoren, evalueren en waar nodig aanpassen
Lees hier meer over de verschillende stappen
Bron: Goedemorgen
Meer nieuws