Vilosa: 'Internationalisering maakt nieuwsgierig'

Vilosa: 'Internationalisering maakt nieuwsgierig'

Binnen het project Go Go Greenhouse geven ondernemers en managers in de glastuinbouw de scholieren in hun bedrijf een breder beeld van de glastuinbouw. Namens Vilosa, een van de deelnemende bedrijven, vertelt Elles van Dop in Het Hele Westland over haar ervaringen met het project: "Een leuk en belangrijk initiatief."

Bij het in kalanchoë gespecialiseerde potplantenbedrijf Vilosa, met teeltlocaties in 's-Gravenzande, Honselersdijk en Monster, is Elles van Dop onder andere verantwoordelijk voor personeelszaken. Daarom was zij de aangewezen persoon om het project Go Go Greenhouse op te pakken. Een vaste groep van tien scholieren heeft afgelopen jaar een andere kant van het bedrijf kunnen bewonderen. Dat was overigens nog voor de coronacrisis.

Aandacht mechanisering
"De dag van de kick-off van het project destijds was een beetje lastig, vanwege de examenuitslagen van diverse scholieren, maar half juli hebben we het initiatief enthousiast opgepakt", zo opent Elles. Bij Vilosa werken de scholieren vooral op de locaties Honselersdijk en Monster en daarom was 's-Gravenzande de ideale locatie voor een uitgebreide rondleiding. "Op deze hoofdvestiging is veel meer geautomatiseerd, terwijl de jongeren op de andere bedrijven vooral worden ingezet voor inhoezen."
Na een presentatie over Vilosa werd het hele proces bekeken: van stekken tot verkoop en marketing. "Mechanisatie en automatisering hebben veel aandacht gekregen, maar we hebben ze ook verteld over de relatie met de landen in Afrika waar ons stekmateriaal vandaan komt." Dat je als medewerker van een potplantenbedrijf ook enkele keren per jaar kunt reizen, wekte extra nieuwsgierigheid. "Dat geldt niet alleen voor teeltfuncties, maar ook voor de binnen- en buitendienst, de medewerkers die klanten en beurzen bezoeken."

Interesse gewekt
Een beter beeld geven van het bedrijf, dat was het uitgangspunt van de excursie en dat is volgens Elles van Dop goed gelukt. "Of het op termijn nieuwe medewerkers gaat opleveren, is nog de vraag. Maar de interesse is gewekt, we hebben jongeren tot ambassadeur van de sector gemaakt en vooral ook de doorgroeimogelijkheden belicht. Positief is dat de groep later op eigen initiatief terug is gekomen naar de hoofdlocatie om de voortgang van de nieuwbouw te bekijken. Dat is toch ons paradepaardje en dat voelen de scholieren al heel goed aan."

Go Go Greenhouse is onderdeel van de Human Capital Agenda van Glastuinbouw Nederland en wordt mede mogelijk gemaakt door Colland Arbeidsmarkt.

Bron: Het Hele Westland/Glastuinbouw Nederland

Deel artikel