Vloggers mogen producten niet meer aanprijzen
Geplaatst op 11 november 2020
De nieuwe regels, gebaseerd op de per 1 november gewijzigde Mediawet, leggen een bom onder het verdienmodel van veel bekende vloggers, die soms honderdduizenden kijkers trekken. De 'hobbyvlogger' blijft waarschijnlijk buiten schot.
Grote bedrijven betalen makers van online videoblogs tienduizenden euro's voor een enthousiaste vermelding. De betalingen zijn veruit hun belangrijkste inkomstenbron. Maar de nieuwe regels schrijven voor dat vloggers hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen 'overmatige aandacht' mogen geven.
Voor de bekende vlogger Enzo Knol (foto) betekent dit bijvoorbeeld dat hij zich nog wel mag laten betalen om vissticks van Iglo te eten, maar niet drie keer mag zeggen hoe lekker hij ze vindt. Terwijl juist de aanbeveling de grote kracht is van zogenoemde influencermarketing. Vloggers hebben veel invloed op koopgedrag, bleek uit een enquęte in opdracht van overheidsplatform Wijzer in Geldzaken. De helft van de kinderen koopt weleens iets uit een vlog.
Voortaan moeten vloggers bij het in beeld brengen van een product expliciet vermelden dat ze reclame maken. Dat wordt nu vaak niet gedaan, waardoor er verwarring ontstaat bij de kijkers over wat nu wel of juist niet reclame is. In vlogs voor kinderen jonger dan 12 jaar mogen straks helemaal geen gesponsorde producten meer voorkomen.
Het is overigens nog niet duidelijk wanneer de nieuwe regels ingaan. Ook moet er nog op Europees niveau worden besproken wie er precies onder de nieuwe regel vallen.
Bron: AD