WUR-studenten naar finale 4TU Impact Challenge
Geplaatst op 09 november 2020
Verticale landbouw is niet nieuw: immers willen producenten zoveel mogelijk planten kweken per vierkante meter, dan moeten ze daarvoor de hoogte in. En dus zijn er al kwekerijen waar plantjes groeien in 'flats' met meerdere verdiepingen. Maar verticale landbouw ín een winkel is wel nieuw, zeggen de uitvinders Nikolaos Alfieris (26) en Orestis Spirou (28), beiden masterstudent Biosystems Engineering in Wageningen. Hun idee: óp een verkooppunt live kweken én oogsten in een slimme kas is veel duurzamer. De 2-meter hoge automaat geeft de klant de keuze uit 500 kraakverse kruidenplantjes verspreid over vier etages van elk één vierkante meter. Met een paar drukken op de knop kiest iemand zijn favoriet en oogst het ter plekke.
Voordeel is dat de basilicum, munt, salie en tijm niet langer (internationaal) vervoerd hoeft te worden van kweker naar distributiekantoor en winkel. Bovendien is het kweekproces in de automaat super efficiënt: het kost 90 procent minder water dan op het land en in de beschermde omgeving zijn 75 procent minder kunstmest en bestrijdingsmiddelen nodig. "Bovendien is er minder verspilling: de klant oogst alleen als hij het product daadwerkelijk gaat kopen. Waar een kruidenplantje snel verlept in de reguliere groenteschappen, blijft hij gewoon doorgroeien in de FarmVent en blijft dus veel langer vers", vertelt Nikolaos.
Naast de duurzame aspecten wil team FarmVent (waarin ook nog een student uit Athene en Utrecht zitten) voedselproductie dichterbij de consument brengen. "Klanten zien het plantje onder hun ogen groeien, dat zorgt voor transparantie en vertrouwen", zegt Nikolaos. Maar heeft een 'gewoon' biologisch-dynamisch plantje nu niet al hetzelfde effect op de kritische consument? "Ja zeker, al is dat niet altijd voorhanden. Neem plekken op de aarde waar het een groot deel van het jaar koud en donker is. Maar ook: de wereldbevolking groeit enorm en er is echt niet genoeg land om alle mensen van te voeden. Dus moeten we zoeken naar creatieve oplossingen."
Lees hier verder
Bron: Wageningen U&R