'Zet marketingbudget in om te blijven communiceren'

'Zet marketingbudget in om te blijven communiceren'

Experts adviseren bedrijven om hun marketingbudgetten die eerder werden toegewezen aan branche-evenementen niet te bevriezen maar in te zetten om te communiceren via verschillende mediakanalen, zo meldt de marketingwebsite ClickZ.

"Onlangs ontmoette ik een potentiële klant, die grote teleurstelling uitte over de last-minute annulering van het Mobile World Congress (MWC) 2020 na de uitbraak van het Coronavirus (COVID-19). De grootste cellulaire vakbeurs ter wereld zou het belangrijkste industriële evenement zijn geweest waaraan zijn bedrijf van plan was deel te nemen", zegt marketingexpert Dan Gerstenfeld. "Maanden van voorbereiding en tienduizenden dollars gingen verloren omdat de Coronavirus-paniek leidde tot de annulering op het laatste moment. De gefrustreerde marketingmanager zei dat zijn bedrijf al op de hoogte was gebracht dat een andere grote show, waarin ze van plan waren te schitteren, voorlopig was uitgesteld. Ik kan me nog herinneren wat er gebeurde tijdens de financiële crisis van 2008, waarin de meeste business-to-business (B2B) -bedrijven besloten om het veilig te spelen en hun marketingbudget te verlagen. Ik was dan ook blij te horen dat het bedrijf al een nieuwe strategie heeft aangenomen om de middelen voor deelname aan tentoonstellingen te verschuiven om de investering in online marketing te verdubbelen. Bij nader inzien is zo'n beweging volkomen logisch."

Voeg daarbij het feit dat een groeiend aantal organisaties op dit moment alle persoonlijke ontmoetingen minimaliseert met het onvermijdelijke resultaat dat ze hun digitale strategie moeten veranderen en er hun belangrijkste bron van leadgeneratie van moeten maken, meent Gerstenfeld. "Grote organisaties, zoals de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds, hebben al aangekondigd dat ze alle persoonlijke ontmoetingen laten vallen en dat bedrijven in de particuliere sector naar verwachting zullen volgen. Aangezien bedrijven het grootste deel van hun budget aan beurzen besteden, zal zelfs een gematigde verandering in voorkeuren zich waarschijnlijk vertalen in hogere investeringen in webmarketing."

Miljarden dollars verloren
Cijfers gepubliceerd door data intelligence-bedrijf PredictHQ geven aan dat bezorgdheid over het coronavirus alleen al in februari leidde tot een toename van 500% in annuleringen en uitstel van belangrijke gebeurtenissen. Het bedrijf zei dat vorige maand meer dan 225 evenementen met een hoge impact zijn geannuleerd en dat het aantal geannuleerde evenementen in maart naar verwachting aanzienlijk hoger zal zijn. De totale kosten van annuleringen worden geschat op miljarden dollars.

Onderzoek uitgevoerd in 2018 door het Center for Exhibition Industry Research wees uit dat B2B-marketeers die deelnemen aan branche-evenementen bijna 40 procent van hun budget toewijzen aan tentoonstellingen en branche-shows, bijna vijf keer meer dan de 8% die aan online marketing wordt besteed. Zelfs als slechts een klein deel van de budgetten van de evenementen wordt verschoven naar online marketing, zou dit zich vertalen in een enorme groei in webmarketing.

Profiteer van online marketing
Het grote voordeel van digitale marketing is, naast het feit dat er geen face-to-face interactie voor nodig is, dat het meetbaar is, geeft Gerstenfeld aan. "Marketeers kunnen vrij eenvoudig een goed beeld krijgen van hun investeringsrendement (ROI) en van welke activiteiten het grootste aantal kwalitatieve leads genereren en tegen welke kosten. Ervan uitgaande dat veel marketeers wat extra vrije tijd zullen hebben, vooral degenen die in isolatie moeten gaan, wordt hen geadviseerd om deze te gebruiken om hun online marketingstrategie te herzien en hun marketingboodschappen te herdefiniëren."

Bekijk je marketingstrategie
"Marketingmanagers klagen vaak dat ze geen tijd hebben om hun websites bij te werken vanwege hun overbelasting. Welnu, dit is precies het moment om de bedrijfssite opnieuw te bezoeken en ervoor te zorgen dat uw bedrijf goed wordt gepresenteerd. Dit is ook het moment om de doelen voor uw marketingcampagnes opnieuw in te stellen en een diepgaande blik te werpen op de prestaties van eerdere inspanningen. Een nadere beschouwing zal zeker aangeven dat het echt nodig is om veel van het in het verleden geproduceerde marketingmateriaal te vernieuwen."

Dit is volgens de marketingexpert dan ook een geweldige kans om de volgende kenmerken van de zichtbaarheid en promotiestrategie van je bedrijf te verfijnen:

  • Website-inhoud: Ervoor zorgen dat deze de juiste marketingboodschappen bevat met de juiste oproep tot actie.
  • SEO: Het controleren van de organische zoekresultaten van uw huidige website en deze optimaliseren voor zoekmachines om de kwaliteit en kwantiteit van uw webverkeer te verbeteren
  • Contentmarketing: Gebruik deze gelegenheid om ideeën te genereren voor nieuwe blogposts en om de volgende nieuwsbrief voor uw klanten te schrijven
  • Persberichten en artikelen: Denk aan onderwerpen waarover u de media en uw klanten kunt informeren en schrijf professionele artikelen
  • Marketingmateriaal: Presentaties, brochures en ander marketingmateriaal voorbereiden
  • Betrokkenheid bij sociale media: Strategieën voor het verbeteren van de betrokkenheid bij sociale media en het schrijven van nieuwe casestudy's, white papers en professionele artikelen. Verhogen van het aantal webinars dat u houdt
  • Video: De verhaallijn opstellen voor uw volgende video


"Door uw focus op webmarketing te versterken, kunt u in deze gekke dagen de norm handhaven en krijgt u een concurrentievoordeel ten opzichte van concurrenten die traag reageren. Hopelijk eindigt de hele crisis snel, maar hoe lang het ook duurt om uw online marketinginspanningen te versterken, het risico wordt geminimaliseerd en uw algehele positie verbetert."

Bron: ClickZ

Deel artikel