'Beleving rond een product bepaalt mede de smaak'
Geplaatst op 31 maart 2021
Zij was samen met Maarten van der Leeden te gast in de studio in Bergschenhoek in het kader van het actuele horti thema Gezonde smaakbeleving. Hoondert en Van der Leeden vertelden hoe belangrijk smaak is bij het ontwikkelen van nieuwe producten en hoe Rijk Zwaan daarmee bezig is. Wel gaf Hoondert aan dat er meerdere factoren zijn die bepalen hoe jij een product ervaart. Ook factoren als kleur, verpakking en omgeving spelen een grote rol. "Een snacktomaatje in een emmertje of doosje ziet er mooi uit en doet wat mij jouw smaakbeleving. Dat geldt ook voor de kleur van het product zelf. Verschillende kleuren puntpaprika's in het schap nodigen meer uit tot eten en beďnvloeden onbewust ook jouw smaak. En als je een tomaat eet op vakantie in Frankrijk, in het zonnetje, is de smaakbeleving ook net weer anders dan dat je de tomaat thuis eet."
Van der Leeden gaf daarnaast aan dat Rijk Zwaan veel samenwerkt met lokale restaurants en chefs bij de introductie van producten om feedback te krijgen. "We vragen hen om met een product aan de slag te gaan en ermee te koken en daar komen soms verrassende zaken uit naar voren. Zo kan een product niet geschikt zijn voor specifieke toepassingen, waarmee wij weer ons voordeel kunnen doen. Wij kunnen het zelf allemaal wel verzinnen, maar zo'n chef ziet dat vaak net weer anders. Zo proberen we een assortiment te ontwikkelen dat aansluit bij de behoefte van chefs."
Wil je het volledige gesprek met Vera Hoondert en Maarten van der Leeden terugluisteren? Ga naar goedemorgen.podbean.com.
Bron: Goedemorgen