Campagne in beeld: Uitrol Food Forward in volle gang

Campagne in beeld: Uitrol Food Forward in volle gang

ACTUEEL HORTI THEMA - Deze week staat het actuele horti thema Marketing & Communicatie centraal op Goedemorgen en Paprika. Vanwege dit thema brengen we enkele recente campagnes, rebrandings en acties die binnen de tuinbouw in het oog sprongen nogmaals onder de aandacht. Dit keer: Food Forward van Rabobank.

De wereld staat voor een enorme opgave: in 2050 genoeg gezond voedsel produceren om 10 miljard monden te voeden. Met respect voor de omgeving, de natuur, de planeet. Duurzaam dus, maar ook economisch rendabel. Nederland speelt hierin een belangrijke rol. Daarom heeft Rabobank het Food Forward-programma gelanceerd. Een programma dat aankomende jaren heel Nederland aandoet en waar we samen met ondernemers, consumenten, studenten, overheid en partners oplossingen zoeken voor het uitdagende voedselvraagstuk.

"e maakten deel uit van het succes van de eerste groene revolutie in Nederland, na de Tweede Wereldoorlog. Het streven om nooit meer honger te kennen werd door de overheid vertaald in een missie voor de Nederlandse landbouw. Een indrukwekkend verhaal van een grote transitie, waarin boeren de motor werden van de economische ontwikkeling in ons land en we nu de tweede landbouwexporteur van de wereld zijn", zegt Wiebe Draijer van Rabobank.

Food Forward ging onlangs ook van start in de regio Bollenstreek, Katwijk, Leiden, Regio Haaglanden, Delft, Oost- en Westland. Een dichtbevolkt gebied dat zich economisch gezien kenmerkt door glastuinbouw, bollenvelden en technische innovatie. Wie op zoek gaat naar voedseloplossingen moet in deze regio vooral inzetten op verbinding.

Supermarkteigenaren, tuinders, gemeenteambtenaren, voedsel-ondernemers en directeuren van zorginstellingen. Ze waren allemaal virtueel aanwezig in de Fokker Terminal in Den Haag voor de kick-off van Food Forward in de regio Bollenstreek, Leiden, Haaglanden, Delft, Oost- en Westland.

Het doel van deze door Rabobank geďnitieerde avond was om met elkaar in gesprek te gaan over hoe het voedselvraagstuk getackeld kan worden. De wereldbevolking groeit en grondstoffen raken uitgeput. Dat vraagt om een nieuwe manier van voedsel produceren, maar hoe? En wat kan deze regio in die transitie betekenen?

Voordat de deelnemers in kleinere groepen met elkaar in gesprek gingen over dit vraagstuk, legde presentator Harm Edens de vraag eerst voor aan supermarktondernemer Edward Koornneef en aan Cindy Gerhardt, managing director van Planet B.io, een innovatiehub voor biotechbedrijven.

Zij hebben, ieder vanuit hun eigen expertise, volop ideeën over hoe die duurzamere, gezondere wereld tot stand kan komen. Zo zou het verlagen van de btw op gezonde producten volgens Koornneef 'een goed begin zijn'. 'Supermarkten staan best open voor veranderingen, maar hebben te maken met consumenten die er wel voor moeten betalen. En dat is best lastig. Van alle Europeanen betalen Nederlanders zo ongeveer het minst voor hun boodschappen', legde de supermarktondernemer uit het Westland uit.

Wil je meer weten over Food Forward? Lees het hier, maar lees ook het uitgebreide artikel dat binnenkort in de nieuwe editie van KAS Magazine verschijnt.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel