'Duurzaamheidsverhaal makkelijker maken'

'Duurzaamheidsverhaal makkelijker maken'

ACTUEEL HORTI THEMA - Henri Potze, initiatiefnemer van de scale-ups Greenhouse Marketeers en Bamboo Uganda en sinds enige tijd ook partner van Botanicly, wil het duurzaamheidsverhaal makkelijker maken voor telers, afnemers en consumenten. Dat zei hij vanochtend live in de uitzending op Paprika Tasty Radio.

Met Greenhouse Marketeers helpt Potze bedrijven met het berekenen van hun footprint, via Bamboo Uganda kunnen diezelfde bedrijven hun CO2-uitstoot compenseren. Om vervolgens de klimaatneutrale bloemen en planten aan te bieden bij consumenten via de website Botanicly. Henri Potze was samen met Jonas Wegener van Botanicly in de studio aanwezig om hierover te vertellen.

Daarbij gaf Potze aan dat het geen enkel nut heeft om de footprint te berekenen als je niet ook je best doet om het te compenseren. Daarbij moet iedere schakel in de keten bovendien zijn bijdrage leveren. "De tijd van praten is voorbij, het is tijd om te doen. We moeten als keten de footprint terugbrengen naar nul. Van het zaadje en plantje, tot het potje, tot het transport, etc. We gaan daarom nu met grote partijen in de sector, zoals Dümmen Orange, Royal Brinkman en Vattenfall de hele keten doorrekenen om te zien hoe iedereen bij kan dragen om de footprint echt op nul te krijgen. Deze Horti Footprint is voor Europa nu een feit en we gaan er als sector nu keihard mee aan de slag. Daar mogen we trots op zijn met elkaar."

Wil je het volledige gesprek met Henri Potze en Jonas Wegener terugluisteren, ga dan naar goedemorgen.podbean.com. Daar komt de uitzending in de loop van de ochtend beschikbaar.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel