Experiment Coop met hoge prijs ongezond product
Geplaatst op 16 april 2021
De supermarkten zijn geselecteerd in buurten waar relatief veel mensen een ongezonde leefstijl hebben. Zij leven volgens de onderzoekers gemiddeld zes jaar korter en vijtien jaar minder in goede gezondheid dan mensen met een hoger opleidingsniveau.
In de testsupermarkten worden gezonde producten zoals volkorenpasta en vezelrijke ontbijtgranen een jaar lang op ooghoogte geplaatst. In de rekken voor impulsaankopen bij de kassa zijn geen chocoladerepen te vinden, maar bijvoorbeeld ongezouten nootjes. En in de schappen worden gezonde producten aangeprezen met een duimpje of smiley.
De onderzoekers mogen wekelijks de prijzen aanpassen van een afgesproken aantal producten. Onderzoeker Josine Stuber: "We maken de ongezondere kazen iets duurder en de gezondere iets goedkoper. Met een kaartje vestigen we de aandacht op de tijdelijke prijsverlaging. Dat we dit als onderzoekers mogen doen, is uniek. Voor supermarkten liggen prijsverhogingen natuurlijk gevoelig."
Lees hier verder
Bron: AD