'Geef kleur door' enthousiast van start

'Geef kleur door' enthousiast van start

De Verenigde Naties heeft 2021 uitgeroepen tot International Year of Fruit and Vegetables, een jaar waarin wereldwijd extra aandacht is voor het belang van gezonde, duurzame voeding voor iedereen. Woensdag 7 maart, op wereldgezondheidsdag, trapten Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet in het kader van dit VN-jaar de campagne 'Geef kleur door' af. Het doel van de campagne is om de komende zes maanden door heel Nederland te trekken en onze omgeving letterlijk meer kleur te geven met groenten en fruit.

De initiatiefnemers van de 'Geef kleur door' campagne komen in actie om op steeds meer plekken in Nederland verse groente en fruit aan te bieden. Van school- en sportkantines tot bedrijfsrestaurants en ziekenhuizen. Het NAGF en Food Cabinet willen in de publieke ruimte meer aanbod van groenten en fruit in plaats van de welbekende automaten vol met zoete, zoute en vette producten. Ook wordt er ingezet op nudges in de supermarkt om de consumptie te vergroten, waarvan het NAGF met een test heeft gezien dat dit écht werkt. Iedereen die zich bij de campagne wil aansluiten wordt opgeroepen om contact op te nemen met 'Geef kleur door', zodat er samen kan worden gekeken naar de mogelijkheden. De ambities van 'Geef kleur door' zijn groot: de initiatiefnemers willen de kaart van Nederland steeds verder inkleuren met plekken waar extra groenten en fruit zijn toegevoegd.

Over 'Geef kleur door'
'Geef kleur door' is een initiatief van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en Food Cabinet in samenwerking met Rijk Zwaan, Nature's Pride, Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit, Fruitvooruit, Fruitmasters, The Greenery, Oxin Growers,Koninklijke Vezet, LTO Nederland, Glastuinbouw Nederland, ZLTO, LTO Noord, LLTB, Staay Food Group en GroentenFruit Huis en wordt ondersteund door Unicef Nederland, Fruit op je werk, Maag Lever Darm Stichting en Arts & Leefstijl. Kijk op geefkleurdoor.nl voor meer informatie en nieuws.

Bekijk hier de campagnevideo

Bron: Glastuinbouw Nederland

Deel artikel