Luister nu terug: Henri Potze en Jonas Wegener op Paprika
Geplaatst op 12 april 2021
Potze gaf in dat gesprek aan dat hij het duurzaamheidsverhaal makkelijker wil maken voor telers, afnemers en consumenten.
Met Greenhouse Marketeers helpt Potze bedrijven met het berekenen van hun footprint, via Bamboo Uganda kunnen diezelfde bedrijven hun CO2-uitstoot compenseren. Om vervolgens de klimaatneutrale bloemen en planten aan te bieden bij consumenten via de website Botanicly. Henri Potze was samen met Jonas Wegener van Botanicly in de studio aanwezig om hierover te vertellen.
Daarbij gaf Potze aan dat het geen enkel nut heeft om de footprint te berekenen als je niet ook je best doet om het te compenseren. Daarbij moet iedere schakel in de keten bovendien zijn bijdrage leveren. "De tijd van praten is voorbij, het is tijd om te doen. We moeten als keten de footprint terugbrengen naar nul. Van het zaadje en plantje, tot het potje, tot het transport, etc. We gaan daarom nu met grote partijen in de sector, zoals Dümmen Orange, Royal Brinkman en Vattenfall de hele keten doorrekenen om te zien hoe iedereen bij kan dragen om de footprint echt op nul te krijgen. Deze Horti Footprint is voor Europa nu een feit en we gaan er als sector nu keihard mee aan de slag. Daar mogen we trots op zijn met elkaar."
Luister hier het volledige gesprek met Henri Potze en Jonas Wegener terug
Luister hier het fragment terug over Horti Footprint
Bron: Goedemorgen