Oeps, gemist: Mario-dag!

Oeps, gemist: Mario-dag!

We hadden het vorige week helemaal gemist, maar wilden er toch nog even aandacht aan besteden: Mario-dag, elk jaar op 10 maart. We hebben het dan over de besnorde gameheld.

Wie met een creatief oog naar de kalender kijkt, ziet dat het op 10 maart Mario-dag is, afgekort als Mar10. Dit jaar was het extra reden voor een feestje, want precies veertig jaar geleden verscheen Mario voor het eerst in een game.

Geestelijk vader Shigeru Miyamoto, de geroemde ontwikkelaar die ook The Legend of Zelda bedacht, wilde een alledaags personage creëren. Hij maakte van Mario een timmerman, een hardwerkende man. Later veranderde Mario van beroep en werd hij loodgieter; een gewoon persoon waar iedereen zich in kon herkennen.

Hij verscheen voor het eerst in Donkey Kong uit 1981, al heette hij daar nog Jumpman. In het spel gemaakt voor arcadehallen mishandelde hij een aap, die daarna zo kwaad werd dat hij zijn vriendin ontvoerde.
Pet en snor

Het iconische uiterlijk dat we nu kennen, kwam vooral voort uit grafische beperkingen. Door Mario een rode pet te geven, hoefden zijn haren niet geanimeerd te worden. Met een grote snor bleven zijn gelaatstrekken verborgen. Dat was veel te moeilijk geweest voor de techniek uit de jaren tachtig.

Niemand kon vermoeden dat Mario de gamesindustrie meerdere keren zou opschudden. Volgens experts heeft hij de gamesector bijna eigenhandig uit het slop getrokken. In de jaren tachtig was de markt overspoeld door slechte spellen en had niemand meer vertrouwen in games.

Hierbij daarom een ode aan gameheld Mario, die ongetwijfeld ook in de huiskamers van veel telers regelmatig op het tv-scherm voorbij komt.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel