Tomatoworld wordt 'data driven' fieldlab
Geplaatst op 06 april 2021
Deze ontwikkeling is het perfecte jubileumcadeau aan wereldwijde relaties die voorop willen lopen met innovaties uit de Nederlandse glastuinbouwsector. De officiële lancering door de burgemeester van Westland, Bouke Arends, vindt op 29 april plaats
Data Driven Growing (DDG)
Het concept van DDG is, zoals de naam al zegt, gebaseerd op het gebruik en de analyse van data om de gewasgezondheid en productie te optimaliseren. Er wordt 24/7 data verzameld uit de klimaatcomputer, sensoren en camera's in de kas. Deze ruwe data wordt omgezet in slimme informatie, weergegeven in dashboards van waaruit eenvoudig kan worden afgelezen wat er nu en in de nabije toekomst in de kas gebeurt. De continue stroom van gegevens die tijdens de teelt wordt verzameld, genereert real-time inzichten in de omstandigheden in de kas en de gezondheid van de planten. Inzichten die kunnen worden gebruikt om kunstmatige intelligentie en machine-learning aan te drijven om te leren en nog slimmer te worden. Historische gegevens maken het mogelijk om trends te ontdekken, vooruit te plannen en voorspellingen te doen voor de toekomst en de teelt proactief te sturen op basis van de doelstellingen van de telers op het gebied van kwaliteit, kwantiteit en ROI.
Systeem neemt de beslissingen
De kas van Tomatoworld is uitgerust met Hoogendoorns innovatie in procesbesturing; de IIVO. Dit unieke systeem is in staat om elke kas te monitoren en te besturen. Het stelt de teler in staat om meer te telen, met een hogere kwaliteit en met gebruik van minimale resources. Door het combineren van krachtige algoritmes, gegevens uit de teeltomgeving, fysica en plantfysiologie, kan het systeem de beste beslissingen nemen voor een optimale groei van de planten in de kas. De combinatie van IIVO, het LetsGrow.com systeem en tientallen camera's en sensoren van de meest innovatieve bedrijven ter wereld, maakt het voor Tomatoworld mogelijk om DDG op te starten en te implementeren.
Tomatoworld wil deze innovatieve techniek niet alleen laten zien, maar ook graag bijdragen aan de validatie en ontwikkeling van deze unieke manier van telen, samen met haar innovatieve partners. Bedrijven -van startups tot multinationals- en onderwijsinstellingen nemen al deel aan het project. Het is de bedoeling van Tomatoworld om wereldwijd de ultieme showcase te worden voor de Data gedreven teeltstrategie.
Het project wordt mede mogelijk gemaakt en gesteund door Hagelunie innovatiefonds en Greenport West Holland.
Wil je aanwezig zijn bij de lancering via livestream op 29 april a.s., reserveer dan snel via deze link. Lees ook het artikel in KAS Magazine over de data driven kas van Tomatoworld.
Bron: Goedemorgen