'Doorontwikkelen blijft mogelijk in Midden-Oosten'

'Doorontwikkelen blijft mogelijk in Midden-Oosten'

Doorontwikkelen met klanten in het Midden-Oosten blijft mogelijk, ondanks de reisbeperkingen door de coronacrisis. Wel is het een uitdaging, geeft Akshay van Klaveren, Consultant Azië bij Delphy, aan.

"Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, een crisis heeft ook positieve uitkomsten. Ik begeleid een hightech glasgroentebedrijf in het Midden-Oosten. Dit bedrijf is vier jaar geleden gestart met de teelt van trostomaten op 5 ha en inmiddels uitgegroeid tot 20 ha. Door de reisbeperkingen waren wij al vroeg genoodzaakt om klanten in Azië online te gaan begeleiden. Dit seizoen is het bedrijf voor het eerst gestart met 5 ha paprikateelt. Daarnaast heeft het bedrijf geďnvesteerd in een eigen opkweekkas van 1 ha. Een enorme uitdaging om dit online in goede banen te leiden!"

Succesvolle samenwerking
Door de pandemie zijn digitale innovaties als het Delphy Dashboard en QMS versneld ontwikkeld. Deze digitale, interactieve platformen centraliseren alle teelt gerelateerde activiteiten. "Handig, want hierdoor kon ook het data-gedreven telen snel worden uitgerold. Zowel het platform als het data-gedreven telen zijn essentieel voor de succesvolle samenwerking tussen het lokale team en Delphy", aldus Van Klaveren. "Drie maanden na de start van het teeltseizoen ben ik afgereisd naar dit bedrijf om de teelt fysiek te beoordelen. En de ontwikkelingen gaan verder. Samen met het lokale team werkt Delphy aan opschaling, autonoom telen en spin-off. Deze manier van samenwerken is voor mij het positieve bewijs dat doorontwikkelen in crisistijd tóch mogelijk is!"

Bron: Goedemorgen

Deel artikel